Wednesday 9 July 2014

SIAKAP BAKAR SAMBAL


Ini siakap bakar sambal yang aku buat 1st day puasa ari 2.
Walaupun nampak cam x comey je kan. tapi siyes sedap lah jugak.
Ni bukan aku kate, tapi laki aku yang cakap. 
Berani dia nak kata tak sedap!!!!

Nak buat ni tak susah pun, senang je.
Jangan tanya mana aku amik resepi.sebab aku pun mai campak je bahan-bahan dia.
Mungkin setiap orang ada cara masak dia sendirikan. tapi bagi aku yang tak tahu masak ni, kadang-kadang aku main campak-campak je. sedap tak sedap belakang citer.
tak cube tak tahu kan?

Bagi sape-sape nak tahu cam ner aku wat ni, meh tenggok cara aku buat.
masalahnya ada ke yang nak tenggok??
hentam saje lah..

Watak utama mesti lah IKAN .
Tapi ikan ni suke ati korang lah nak guna ikan ape ye. Jangan guna ikan bilis sudah lah.. cam ner nak bakar 2.
Tapi kalau korang nak guna jugak ikan bilis, suka ati mak bapak tiri laki korang lah.
Adeeer aku kisah

Ni lak bahan tumisan untuk sambal dia.
Jugak suka ati nk korang nak tumis sampai garing or spruh garing. ader ke sparuh garing..??

BAHAN-BAHAN

Segengam cili kering
*3 ulas bawang putih
*2 ulas bawang merah
*1/2 biji bawang besar
*Kunyit hidup
*1 sudu lada hitam (Tak nak letak pun tak per)
*Halia
*Serai
Asam Jaya
Belacan
Garam
Gula

CARA-CARA
1) Bland sume bahan-bahan bertanda *
2) Tumis sampai naik hantu bau
3) Masukkan belacan, asam jawa dan perasa, garam gula.
4) Bila dah garing boleh lah di letakkan diatas ikan tadi.
5) Bakar sampai masak.
6) Kalau guna oven bakar pada suhu 170C, selama 35minit atau hingga masak.




No comments:

Post a Comment