Monday 23 December 2013

Kepah masak cili

P.teh kite kan, suke sangat makan Kepah.
Asal pergi p.malam je mesti beli kepah.
Dan setiap kali beli kepah, satu resepi ni je aku selalu duk ulang buat..
Kenapa..?????
Sebabnya, aku rase resepi ni je paling senang hendak buat, dan paling sesuai untuk di masak dengan Kepah ni. - Aku yang rasa. ok!
(Ini dulu)
Bahan2 dia pun senang sangat2.
Watak Utama
Kepah

1. Bawang Merah
2. Bawang Putih
3. Bawang Besar (X mau letak pn boleh)
4.Serai (ketuk)
5. Cili Kering (Rendam dalam air sekejap)
6.Garam / Gula
Cara2 nya :-

Blend semua bahan2 kat atas kecuali serai,
 Lepas itu tumis sampai pengsan garing dan naik bau.
(Jika bahan tumisan sedikit kering jgn risau, sebab bila di masukan Kepah nanti, air di dalam kepah akan keluar, dan agak sedikit berkuah)

Bila bahan tumisan sudah garing,
Masukan Kepah, garam dan gula secukup rasa. Tutup

- Kepah akan terbuka bila dah masak dan cengkerangnya akan bertukar warna sedikit.
Siap untuk di ngapp....




Mase tengah taip entry ni, aku ade gak google resepi2 untuk masak Kepah ni,
Ye lah asyik dk masak cara sama je kan,
kan xde selera lak P.teh kat umh 2 nak makan.
Banyak lah juga aku jumpa resepi selain dari resepi masak cili yang selalu aku duk ulang buat ni.
Dalam banyak2 resepi, ade satu rasepi yang macam duk lambai2 kat aku suruh try buat.
iaitu Kepah masak....



Kepah masak Lemak cili padi
(Gambar dari google)
Cam sedap je... cam menyelerakan je...
- Korang cube bayangkan Kepah masak lemak cili padi terhidang di depan mata bersama2 dengan sepingan nasi putih yang masih lagi panas2..
Perhhggg.....
Meletopp2 rasenye di dalam mulut.
-He2 sume dh telan2 air liur.


Selain dua resipi kat atas ni, Korang leh jgk try resepi ni,


Kepah Masak Asam Pedas


Kepah Goreng Pedas
Kepah Rebus Cicah Sos
Banyak lagi lah resepi lain yang aku jumpa..mlas lk nk masukan gambar satu2.
 lau korang nak try buat, korang gogle lah sediri ye.
So, bagi spesis2 yang x tau masak cam aku ni,
Korang jagan lah gabra sangat ye, sebab masak ringkas2 pn ok,
janji sedap. janji dari air tangan kite.
ini yang selalu di pesan oleh kawan2 group WhatsApp aku - Tetibe!!

No comments:

Post a Comment